Kerst 2020

Apimonte

DEC 15

Dat we er geraakt zijn is duidelijk. Heel vlotjesallemaal. Lieve Tine die speciaal uit haar warme bedje kwam om ons naar het station te brengen. Nogmaals dank.

Alhoewel de trein met 7 minuten vertraging vertrok, hadden we ruim de tijd om over te stappen op de trein naar Aarlen. Veel om te zien maakt dat de tijd vlug gaat. Voor we het weten staan we op het prachtige station van Luxemburg en zoeken bus 16 naar de Airport.

De mevr van de car-rental is er en

Volgens mij zijn we nog nooit zo snel ingechecked. De vlucht zat tjokvol. Gelukkig maar 2 uur vliegen en rara……Zonder wat voorn controle dan ook lopen we zo naar buiten. Inge staat als een proffesionele reisleider ons op te wachten met een a4 **mijn ouders en Ria* Ze heeft genoten van haar dag in Porto,ondanks de regenvlagen. 34000 stappen !

De Airbnb is maar 2 km en met goede navigatie zijn we er snel. Tis zoals beschreven en meer, er staat thee ,bedjes zijn lekker, grote kan koffie smorgens en voor we het weten zijn we op weg.

We komen langs een Lidl ,kopen lekkers voor de picnic. Wat we allemaal zien onderweg,is niet te beschrijven, dat zullen we moeten laten zien. Het doet me vaak denken aan mijn uitstap naar Gran Canary met Mirte.

Precies zoals geplanned komen we voor het donker is aan.

Huisje Casa do Serra.

Vilharinho

DEC 17

Zo mooi is het hier , we kunnen niet stoppen met wandelen.  Vallen van de ene in de andere verbazing. Zoooooooo stil ook. Zalig. Niemand tegenkomen als je 6 uur lang wandelt….Vandaag was het zelfs zo’n mooi weer dat ik in Tshirt kon lopen (Rik,Inge en Ria niet)Een of andere hond uit het dorp liep ook mee.Soms verdween die stijl omhoog of omlaag en toen hij wilde tonen hoe we over de rand van een waterval naar de overkant konden, flikkerde hij halverwege zelf in het ijskoude water…..Op een gegeven moment sjeesde hij zelfs achter een vosje aan… (kreeg die niet tepakken)Inge en Ria waren ‘s morgens om 07:00 vertrokken op wolvenjacht ( hebben een uur in een schuilhut gezeten) en net toen wij  ze tegemoet wilden lopen na het eten van een soepie om van onze wandeling op te warmen, kwamen ze aanlopen. Dan hun eerst ook een soepie gegeven en quasi meteen weer vertrokken om van het mooie weer te profiteren.’s Morgens stond er nog rijm op de bomen en lag er ijs op de grond, nu was het warm en zonnig.Uitgeput maar supervoldaan zitten we nu bij de open haard te chillen

Gisteren Dine, vandaag Kastanjes

Na het ontbijt zijn we vertrokken richting Dine . Volgens opzoekingen zijn er kalkovens en ruïnes te bezoeken.

Onze vievige renault volgt de N308 zonder problemen de 12 km naar wat voelt als het einde van de wereld. De weg stopt er echt in een miniscule dorpje. 1 infobord in het Portugees, en een duidelijke optie : wandelpad volgen. Doen we. Vrij stijl naar beneden, nondedju mijn wandelstokken vergeten ! Rik vindt 2 takken die zullen dienen en Ria krijgt er ook 1. Weerom andere en prachtige natuurspektakels. Grote plassen, natte voeten, rare bordjes, vreemde paddestoelen……later komen we aan de “echte rivier” die 8m breed naar beneden klettert en waar Ria tot haar grote vreugde haar waterspreeuw ziet !!

Inge kan niet echt meer verder met haar gekneusde enkel dus we sturen Ria en Inge ‘down the road’ wij offeren ons op om de steile klim [waarna gelukkig ook weer een afdaling volgt] te doen om de resterende 3 km af te leggen om de auto te halen. Onderweg neemt eentrac5ornons 300 steile meters door plassen mee in z,n bak hihi, was wel ff lekker om veeeeel modder te vermijden.

We komen thuis en eten een lekkere warme soep met boterhammen gekocht bij de mobiele bakker die 2 keer per week op het pleintje voor ons huis stopt. Ik kocht 1 groot brood en 4 pistolets voor 1 euro….En tis echt brood zegt Ria, lik vroegre bie uus.

Vandaag 5 km rond huis om kastanjes te verzamelen in de laaghangende wolken. Het regent niet maar tis wel nat. We beginnen nu een klein beetje de omgeving te herkennen.

Pattaten met rapen,rode bieten met spek

DEC 24

Onze feestmaaltijd na een zalige zonnige dag

Welliswaar begonnen met ijs krabben….

De heldere nacht had voor een dikke laag ijs gezorgd op ons autootje…De rit naar Carragossa, waar de wandeling startte begon dus koud. Maar wat een zalige zonnige dag kregen we : wandelen in T-shirt op 24 dec.

Lekker simpel eten, chocolade pudding ala Ria toe en Rummikub. Meer moet dat niet zijn.

Slaapwel en zonnige groeten….

Vilharinho

DEC 28

Morgenochtend vertrekken we weer richting Porto.

Met meer dan 100 km wandelen in de benen, Rik en Inge nog meer..

Onze eerste en zeker niet laatste keer in Portugal , zoveel is zeker !!
Moet je je hierbij voorstellen dat we in isolatie zaten , in een dorpje met 38 inwoners : tijdens wandelingen nooit iemand tegenkomen……zalig !!

Als ik thuis geen kinderen had en een man die moet werken……zou ik zeker nog (een paar) maanden willen blijven.

Nieuwe groenten raapgroen :

DATA/info :

Autohuur : Porto airport

Airbnb Porto

Logies in Vilharinho

KMS zonder snelwegen/tol : 762 heen en terug.

In Vilharino hoef je niet naar de winkel, de winkels komen naar je toe op het pleintje.

Er zijn vele PR routes.
Sommige vindt je op : Wikiloc

Paradijs voor natuurliefhebbers, vogelarrs, wandelaars…..

De honing die Luis verkoopt is van kastanjebloemen, je kan met hem ‘op safari’ de
bijenkasten gaan bekijken , die elk op een andere locatie liggen.